8 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim wybierzesz się na Mały Szlak Beskidzki. Porady praktyczne.

Mały Szlak Beskidzki - Beskid Makowski

Mały Szlak Beskidzki to czerwony szlak turystyczny o długości 137 km. Ja przeszłam go z podziałem na 5 dni i gorąco to doświadczenie polecam. Podczas swojego przejścia nauczyłam się kilku ważnych (i czasem bolesnych 😉 ) lekcji,  którymi w tym poście się z Tobą podzielę.

W osobnym poście znajdziesz opis trasy Małego Szlaku Beskidzkiego. A teraz sprawdź, co musisz wiedzieć przed ruszeniem na szlak 🙂

Mały Szlak Beskidzki – porady praktyczne

1. Pakowanie

Mały Szlak Beskidzki - pakowanie

Porady praktyczne na Mały Szlak Beskidzki zacznijmy od najważniejszego: weź jedynie najpotrzebniejsze rzeczy.

Nie takie, które wydaje Ci się, że mogą się przydać, a takie, które będą Ci NIEZBĘDNE. Dobrze się pakuje dodatkowe kilogramy do plecaka przed trasą, ale zdecydowanie gorzej się je potem niesie 😉

Mnie ten punkt poszedł całkiem dobrze, z jednym wyjątkiem. Zabrałam swoją lustrzankę, która z obiektywem waży około kilograma. Przecież będę robić setki zdjęć na trasie, jak zwykle, prawda?!

Nieprawda. Nie użyłam lustrzanki ani razu, wszystkie zdjęcia robiłam na trasie telefonem. Na szlaku każdą cząstkę energii poświęcałam na przejście i nie wystarczyło mi już jej na wyciąganie aparatu, zmienianie ustawień, szukanie kadrów, noszenie aparatu na ramieniu, dociążając tym samym jedną stronę nierównomiernie. Jedyne na co mogłam się zdobyć to wyjęcie telefonu z kieszeni i wciśnięcie guzika. A kilogram aparatu przeszedł w plecaku całą drogę.

2. Sprzęt

Przy szlaku dłuższym niż dwa dni jakość sprzętu zaczyna mieć znaczenie. I nie zrozum mnie źle – nie musisz inwestować milionów monet w wymianę całego górskiego ekwipunku, ale jeśli i tak myślisz o wymianie którejś z jego części, to jest dobry moment. Możesz też pożyczyć od kogoś. Z każdym górskim sprzętem dasz radę, ale im gorszy sprzęt, tym większy dyskomfort i tym trudniejsze przejście szlaku. Poniżej wymieniam elementy, które mają znaczenie i efekty uboczne sprzętu gorszej jakości.

Spakuj się w plecak, który ma funkcjonalny pas biodrowy. To ważne, żeby większość wagi bagażu opierała się na Twoich biodrach, a nie wisiała na ramionach. Ból ramion potrafi bardzo uprzykrzyć trasę. Nie szłabym na taki szlak z plecakiem bez żadnego pasa biodrowego, więc jeśli nie masz takiego, koniecznie przynajmniej pożycz. Mój plecak (Deuter Futura 22) sprawił się nieźle, ale i tak za dużo wagi wisiało mi na ramionach. Jeśli będę wybierać się na kolejny dłuższy szlak, zaplanuję kupno czegoś o pojemności około 35 litrów (w 22 litrach było… mocno ciasno) i przymierzę go w sklepie pod kątem pasa biodrowego właśnie. Warto mieć też pokrowiec przeciwdeszczowy na plecak.

Do przejścia MSB będziesz potrzebować dobrych i wygodnych butów górskich. Takie za 200 zł z popularnych sklepów sportowych też dadzą radę, ale możesz się spodziewać większego bólu podeszwy stopy niż w przypadku modelu z wyższej półki ze względu na gorszej jakości materiały użyte w środku buta. Wtedy ubieraj dwie pary skarpet dla dodatkowej amortyzacji. But nie może Cię wcale obcierać, uwierać, ani sprawiać żadnego dyskomfortu przy krótszych trasach, w innym przypadku na dłuższej doprowadzi Cię do szału 😉

Warto zainwestować w dobrą kurtkę przeciwdeszczową lub oddychającą pelerynę. Zwykłe plastikowe peleryny ochronią Cię przed deszczem, ale będziesz się pod nimi gotować na twardo i zalewać potem w czasie podejść (jak ja 🙂 ).

Warto mieć też bukłak na wodę tak, aby móc pić regularnie małymi łykami, bez zatrzymywania się, ściągania plecaka.

3. Noclegi

Jak chodzi o wybór noclegu, zwróć szczególną uwagę na odległość od szlaku, jak daleko będziesz zmuszony_a z niego odejść, ile kilometrów nadrobić. Na etapie rezerwacji łatwo pomyśleć „A tam, dodatkowe dwa kilometry, luzik”. Ale na etapie przejścia każde nadprogramowe 100 metrów boli, i to całkiem dosłownie.

Pamiętaj, że standard nie ma tutaj kluczowego znaczenia, bo po całym dniu w trasie nawet najbardziej podstawowy prysznic i łóżko będą na wagę złota 🙂

Ja nocowałam w następujących miejscach:

  • Noclegi u Nawary, Rabka-Zdrój
  • Pokoje na Wzgórzu, Kasina Wielka
  • Rekliniec, Myślenice
  • Na Stawach, Stryszów
  • Chatka pod Potrójną – to jedyne miejsce, w którym potrzebowałam śpiwora. Nie miałam go, na szczęście właściciel mi pożyczył i nie musiałam spać pod ręcznikiem 😉 ale jeśli rezerwujesz nocleg w górskich schroniskach i chatkach, upewnij się czy będzie pościel.

Oprócz tego przydatnymi miejscami noclegowymi mogą być dla Ciebie:

Więcej szczegółów o potencjalnych dobrych miejscach na nocleg znajdziesz w poście z opisem trasy MSB.

4. Czas

Porady praktyczne na Mały Szlak Beskidzki muszą też zawierać informację o czasie przejścia.

Czas trasy podawany przez Mapę Turystyczną to dla mnie czas przejścia z odpoczynkami na świeżo i na lekko. Wtedy jestem często w stanie przejść trasę nawet nieco szybciej niż podaje mapa. Ale sytuacja zmienia się diametralnie, kiedy na plecy dołożę sobie 10 kilogramów, a do tego idę kilka dni z rzędu. Wtedy czas podawany przez mapę to czas samego przejścia. Dolicz sobie 1,5-2 godziny na odpoczynki i wyjdź odpowiednio wcześnie.

Pierwszego dnia na MSB mocno tego nie doszacowałam, wyszłam za późno i kończyłam trasę po ciemku, sfrustrowana.

5. Odpoczynek na trasie

BARDZO ważne. Odpoczywaj regularnie 5 minut po każdej godzinie marszu. Nie rób wyjątków od tej reguły w pierwszej połowie dnia kiedy wydaje Ci się, że nie potrzebujesz odpoczynku. To wróci do Ciebie w drugiej połowie dnia.

Brak regularności w odpoczynkach przypłaciłam srogim kryzysem fizycznym i psychicznym w drugim i trzecim dniu. Po wprowadzeniu tego reżimu i trzymając się go jak świętości w czwartym dniu przeszłam 36 km i zakończyłam dzień w znacznie lepszym stanie niż po 26 km dwa dni wcześniej.

 Na każdym postoju zdejmij plecak i jeśli to możliwe, zdejmij buty (z poszanowaniem ludzi dookoła 🙂 ).

Zrób też co najmniej dwa dłuższe odpoczynki na trasie.

Oprócz tego kiedy dopada Cię zmęczenie, słuchaj swojego ciała. Odpoczywaj wtedy, kiedy ono tego potrzebuje, a nie „za kilometr / w schronisku / na szczycie”. Ja miałam przyzwyczajenie z krótszych wycieczek, że dłuższy postój na odpoczynek i posiłek robię właśnie dopiero na szczycie góry lub w schronisku. Na dłuższym szlaku było to zgubne podejście i rozwiązała je dopiero wysoka uważność na sygnały, jakie wysyła mi mój organizm.

6. Jedzenie i woda

Na trasę zabierałam zawsze 2 litry wody w bukłaku i dodatkową „awaryjną” butelkę 0,5 litra. To była idealna ilość, głównie ze względu na to, że nie było gorąco (ani nawet ciepło przez większość czasu 🙂 ). Gdyby było lato i upał myślę, że mogłabym potrzebować nawet dwa razy tyle.

Jak chodzi o jedzenie, planuj z wyprzedzeniem co będziesz jeść, sprawdź gdzie są restauracje/schroniska z jedzeniem, gdzie możesz zrobić zakupy. Pamiętaj też, że lepiej nieść jedną kanapkę więcej, niż dać się zaskoczyć zamkniętemu schronisku i zostać głodnym. Na szlaku spalasz mnóstwo kalorii i musisz też odpowiednio dużo zjeść. Ja po dwóch-trzech dniach jadłam niemal dwa razy więcej, niż zwykle. Byłam w stanie zjeść całą dużą pizzę, co w normalnych warunkach się nie zdarza nigdy!

Teraz czas na porady praktyczne na Mały Szlak Beskidzki dla wegetarian i wegan. Jeśli jesteś na diecie bezmięsnej, na MSB musisz jeszcze dokładniej planować posiłki i zakupy i możesz być zmuszony_a do noszenia kanapek na całą drogę. Ja w domu znacznie ograniczam mięso, w zasadzie jem w 95% wegetariańsko. Na MSB jednak zrezygnowałam z tej diety na rzecz klasycznych schabowych i wędliny w kanapce, z dwóch powodów.

Po pierwsze, w schroniskach i restauracjach w małych miejscowościach zazwyczaj jedynym wegetariańskim daniem są pierogi, czasem smażony ser, jeśli masz szczęście. Raz można zjeść, ale 5-6 dni z rzędu? Pomijając to, że nie miałabym ochoty, nie czułabym, że dostarczam sobie odpowiednio dużo składników odżywczych.

Po drugie, sporą część zakupów robiłam w małych wiejskich sklepach z mocno ograniczonym asortymentem. Gdybym chciała unikać wędliny, moje kanapki nie miałyby żadnego porządnego źródła białka, bo nie było tam co liczyć na wege pasty kanapkowe, tofu, ciecierzycę, czy hummus 😉 Więc jeśli jesteś na diecie wegetariańskiej i nie chcesz z niej rezygnować na czas przejścia MSB, przygotuj się na to odpowiednio. Zakupy w lepiej wyposażonych sklepach zrobisz w Rabce-Zdrój, Mszanie Dolnej i w Myślenicach. Zrób zapasy!

7. Kiedy iść na Mały Szlak Beskidzki?

Według mnie najlepszym czasem przejścia MSB jest maj lub wrzesień. Nie jest wtedy gorąco jak latem, a dni są stosunkowo długie.

W przypadku przejść późnojesiennych lub zimowych musisz przygotować się na długi marsz po ciemku. A latem – na wysokie temperatury i w związku z tym większy wysiłek i znacznie większe spożycie wody.

8. Korzyści z przejścia MSB, czyli po co się tak męczyć?!

Moje ciało podczas i po przejściu MSB było zmęczone, wykończone wręcz. Ale za to głowa… głowa była wypoczęta jak nigdy wcześniej.

Na szlaku nie istnieją problemy dnia codziennego. Myślisz tylko o drodze, o kolejnych krokach, o plecaku, o pięknym widoku. Ewentualnie o tym co i kiedy zjeść. To najlepszy trening mindfullness i bycia tu i teraz, jaki możesz sobie zafundować.

Oprócz tego korzysta też oczywiście Twoje ciało. Będąc w ciągłym ruchu budujesz swoją wytrzymałość, a także sylwetkę. Ja przed wyjściem na MSB kupiłam spodnie w góry. Po 5 dniach na szlaku zjeżdżały mi z pośladków… 😉

Przejście MSB dodaje też pewności siebie. Skoro dasz radę przejść 130 km pieszo, jakie inne wyzwanie w życiu może Cię pokonać? 🙂

Mam nadzieję, że pomogłam Ci w przygotowaniach do tej pięknej przygody, jaką jest przejście Małego Szlaku Beskidzkiego. Daj znać w komentarzu, jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości i – powodzenia!

Pamiętaj sprawdzić ten post:

Jak przejść Mały Szlak Beskidzki w 5 lub 6 dni bez namiotu? Pełen opis trasy!

A jeśli interesują Cię inne szlaki górskie w Polsce, sprawdź też te artykuły:

A jeśli przydał Ci się ten post, daj mi znać w komentarzu, udostępnij go w swoich mediach społecznościowych lub prześlij osobie, z którą chcesz wybrać się na MSB! Dzięki! 🙂

2 thoughts on “8 rzeczy, które musisz wiedzieć zanim wybierzesz się na Mały Szlak Beskidzki. Porady praktyczne.

  • Reply Mały Szlak Beskidzki 31 marca, 2021 at 10:48 am

    Dziekuje za cenne rady.W maju wybieram sie na MSB i bylem pelen obaw.Teraz jestem spokojniejszy.Zdobywam KGP[12/28]ale zawsze interesowaly mnie inne wyzwania.Pozdrawiam.Majewski Eugeniusz

    • Reply Dorota 5 kwietnia, 2021 at 2:58 pm

      Cieszę się, że pomogłam i trzymam kciuki za udane przejście! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *